پیشتازان تکنولوژی در نمایشگاه فناوری CES 2020

5/5 - (9 امتیاز)
صفحه اصلی » پیشتازان تکنولوژی در نمایشگاه فناوری CES 2020

پیشتازان تکنولوژی در نمایشگاه فناوری CES 2020

لاس‌وگاس، امسال نیز شاهد حضور غول‌هایی همچون مرسدس بنز در صنعت خودروسازی، سامسونگ در صنعت تلفن‌های همراه و لوازم‌خانگی و نوظهورهایی مانند HYDRALOOP در نمایشگاه فناوری CES 2020 بود که حضور این شرکت‌های پیشرو در تکنولوژی باعث افزایش جذابیت این نمایشگاه برای بازدیدکنندگان گردیده بود.

این نمایشگاه حدود ۵۰ سال است که در ماه ژانویه توسط Consumer Technology Association) CTA) برگزار می‌‌شود و میزبان شرکت‌های بزرگ تکنولوژیک است و وظیفه اصلی آن، معرفی آخرین دستاوردهای شرکت‌های مطرح در عرصه فناوری می‌باشد. همه ساله در این نمایشگاه جدیدترین فناوری ها در زمینه‌های مختلف نظیر انواع گجت˓ ابزار موبایل˓ خودرو و … به نمایش گذاشته می‌شود که بعضی از این دستاوردها آماده تحویل به مشتری است و بعضی دیگر در حالت Prototype یا همان نمونه اولیه هستند که تنها برای نمایش توانمندی شرکت سازنده در مقایسه با دیگر رقبا می‌باشند.

در ادامه به بررسی مهم‌ترین دستاوردهای معرفی شده از سوی این شرکت‌ها در حوزه‌های رباتیک، گجت‌ و خودروها می‌پردازیم.

خودروی هوشمند به جای پلی ‌استیشن 5

 شرکت سونی که همگان آن را به عنوان یک کمپانی معتبر در زمینه سرگرمی و فناوری‌ های مرتبط با آن می‌شناسند، با رونمایی از خودروی الکتریکی هوشمند خود به نام Vision-S، توجه بسیاری از رسانه‌ها را به خود جلب کرد. به خصوص این که بسیاری، انتظار رونمایی از نسل جدید کنسول بازی این شرکت موسوم به پلی استیشن 5 را داشتند. این خودروی الکتریکی از ۳۳ سنسور (۱۳ عدد بیشتر از تسلا مدل S) به همراه تکنولوژی پردازش تصویر و هوش مصنوعی برای شناسایی و نمایش‌ عابرین پیاده و موانع استفاده کرده است.

متأسفانه سونی برنامه‌ای برای فروش و تولید انبوه این خودرو ندارد و این نمونه تنها جهت قدرت نمایی و نمایش آن دسته از فناوری‌هایی است که سونی می‌تواند در نسل جدید خودروها و صنعت حمل و نقل در بازارهای تولید خودرو به کار ببرد.

خودروی هوشمند سونی به جای پلی ‌استیشن 5

همچنین سامسونگ Robot Chef را در این نمایشگاه به نمایش عموم گذاشت. این پروژه متشکل از ۲ بازوی رباتیک بوده که در نمایشگاه برای بازدیدکنندگان، غذاهایی را به عنوان نمونه آماده می‌کرد. طریقه درست کردن غذا توسط این ربات به این صورت است که شما مواد اولیه را تهیه و در جاهای مشخص شده قرار می‌دهید. سپس ربات مواد اولیه را برداشته و شروع به آشپزی می‌کند. این ربات برای آماده کردن ۳۵ نوع غذا و سالاد برنامه‌ریزی شده است.

CES 2020 سر آشپز رباتیک سامسونگ در نمایشگاه

پشه‌ یاب فروسرخ Bzigo

گجت جذاب دیگری که برای شناسایی پشه‌ها ساخته شده است، مجهز به دوربین فروسرخ عریض (گسترده) با برد ۸ متر می‌باشد و از آن‌جایی که بسیاری از الگوهای حرکتی و پروازی پشه‌ها برای آن تعریف شده است، می‌تواند آن‌ها را شناسایی کرده و از طریق برنامه مخصوص خود در تلفن همراه هوشمند به کاربر اعلام نماید؛ همچنین می‌تواند با استفاده از لیزر قرمز رنگ خود، آن‌ها را به شما نشان دهد. این شرکت اعلام کرده است که در آینده قصد دارد حالت پشه کش را نیز به آن اضافه کند.

پشه‌ یاب فروسرخ Bzigo

آواتار رویایی مرسدس ‌بنز

در بخش خودرو، شرکت مرسدس ‌بنز با رونمایی از مدل مفهومی خود موسوم به VISION-AVTR، سبک جدیدی از خودروهای الکتریکی آینده را به نمایش گذاشت. خودرویی با ظاهری کاملاً منحصر به فرد، زیبا و مجهز به باتری‌های ارگانیک گرافیتی (با قابلیت 100 درصد بازیافتی و بازگشت به طبیعت) که این خودرو را از سوخت های فسیلی بی‌نیاز می‌کند. این خودرو قابلیت تشخیص ضربان قلب و شمارش تنفس مسافران را در هنگام قرار دادن دستشان بر روی واحد کنترلی دارد.

آواتار رویایی مرسدس ‌بنز

با هدف هشدار به راننده پشتی و بهبود خواص آیرودینامیکی این خودرو، ۳۳ عدد فلپ (پره) در پشت این خودرو قرار داده شده است.

بازوی Tactile Telerobot

در سمت دیگر نمایشگاه، شخصی که یک جفت دستکش با ظاهری عجیب و غریب به دست دارد، در کنار یک جفت بازوی رباتیک هپتیکی که حرکات او را تقلید می‌کنند، نظر بازدیدکنندگان زیادی را به خود جلب کرده است. این بازوها از سوی شرکت معروف Shadow Robotic که سابقه‌ی خوبی در این زمینه دارد، ارائه شده است.

بازوی Tactile Telerobot

جالب است بدانید که نوک انگشتان این بازو مجهز به حسگرهای لرزشی، فشاری و دما هستند که باعث می‌شوند تا حس اجسام لمس شده توسط ربات را به فرد منتقل کنند. بدیهی است که نیروی مورد نیاز برای برداشتن یک تخم مرغ در مقایسه با یک لیوان آب متفاوت است و حسگرها و سیستم هپتیکی به کار رفته، این قابلیت مهم را برای این ربات ایجاد می‌کند تا توانایی تشخیص میزان نیروی مورد نیاز برای گرفتن و یا حمل اجسام گوناگون را داشته باشد. کار در محیط‌های خطرناک، انجام فعالیت‌های دقیق و از راه دور از جمله کاربردهای این ربات‌ها است که برای مثال می‌توان به جراحی از راه دور یا خنثی کردن بمب اشاره کرد

ابتکار خلاقانه برای علاقه‌مندان به دوربین‌های ورزشی

گجت Insta 360 ONE R، محصول جدید و ماژولاری است که با یک ابتکار خلاقانه˓ از سوی شرکت معروف Insta360 (از جمله شرکت‌های مطرح در تولید دوربین‌های 360 درجه)، معرفی شد. با استفاده از این محصول می‌توان لنزهای گوناگون، باتری‌های اضافه و سایر امکانات جانبی را در کنار یکدیگر به سادگی نصب و استفاده کرد.

insta 360 ابتکار خلاقانه برای علاقه‌مندان به دوربین‌های ورزشی

خلاقیت یک نوظهور

گجت بعدی مربوط به یک استارت آپ است که تلاش کرده مصرف آب خانگی را تا حد زیادی پایین آورد. این دستگاه در قالب یک مکانیزم و سیستم پیشرفته رباتیکی و مکانیکی‌ ارائه شده ‌است که در واقع آب فاضلاب خانه را دریافت و با روشی منحصر به‌فرد آن را به طور کامل تصفیه می‌کند؛ سپس از این آب تصفیه شده برای آبیاری گیاهان، شستشوی ظروف و حتی پر کردن آب استخر می‌توان استفاده کرد. همچنین این دستگاه دارای ابعاد کوچکی به اندازه یک یخچال می‌باشد که می‌توان آن را در هر نقطه‌ای از خانه نصب نمود.

CES 2020 Hydraloop ater recycler

گریپ فروت سرگرم کننده سامسونگ

ربات Ballie از سوی این غول تکنولوژی و صنعتی که امروزه در زمینه‌های متنوع، از کشتی سازی گرفته تا ساخت گوشی های هوشمند مشغول به فعالیت است، معرفی شد که تقریباً به اندازه یک گریپ فروت است و در واقع یک دستیار هوشمند توپی شکل می‌باشد. از دیگر امکانات این ربات می‌توان به کنترل لوازم الکترونیکی مختلف در خانه و سرگرم ‌کردن حیوان خانگی شما اشاره کرد.

ربات گریپ فروت سرگرم کننده سامسونگ

بخشی از گزارش مهندس علی خورشیدی بنام در برنامه چرخ
مدیر تکنولوژی‌های پیشرفته پیشروبات

5/5 - (9 امتیاز)
مطالب مرتبط بیشتر
Generic filters
فقط نتایج دقیق

کلاس‌های آموزشی

اینستاگرام پیشروبات