قوانین هجدهمین دورهی مسابقات رباتیک بینالمللی ربوکاپ آزاد ایران
گزارش ویژه هجدهمین دوره
۵ سوال مهم در مورد مسابقات ایران اپن یا ربوکاپ آزاد ایران
۱- مسابقات رباتیک ربوکاپ چیست ؟
۲- مسابقات کی برگزار میشود؟
۳- مسابقات کجا برگزار میشود؟
۴- مسابقات ایران اپن چه لیگ هایی دارد؟
۵- چگونه میتوان در این مسابقه شرکت کرد؟
۱- ربوکاپ آزاد ایران یا ایران اپن چیست؟
۲- ربوکاپ آزاد ایران کی برگزار میشود؟
این مسابقات هرسال بعد از تعطیلات عید نوروز یعنی هفتهی آخر فروردین و یا هفتهی اول اردیبهشت برگزار میشود و تیمهای شرکت کننده به مدت سه روز با هم رقابت میکنند که در پایان روز سوم تیمهای برتر مشخص شده و جوایز را دریافت میکنند.
هجدهمین دورهی ایران اپن در تاریخ ۲۹ فروردین ماه آغاز میشود و اختتامیهی آن روز جمعه ۳۱ فروردین ماه است.
۳- محل برگزاری مسابقات بین المللی ایران اپن کجاست؟
در سالهای قبل این مسابقات در محل نمایشگاه بینالمللی واقع در خیابان سئول برگزار میشد اما دورهی شانزدهم و هفدهم این مسابقه به دانشگاه آزاد واحد علوم و تحقیقات منتقل شد و قرار است دورهی هجدهم نیز در این مکان برگزار شود.
۴- مسابقات ربوکاپ آزاد ایران ۱۴۰۳ (ایران اپن) شامل چه لیگهایی می باشد؟
لیگهای دانش آموزی مسابقه ربو کاپ آزاد ایران (ایران اپن)
۱- فوتبالیست
– سبک وزن پرایمری
– سبک وزن سکندری
– شبیه ساز (بدون ربات)
– وزن آزاد
۲- امدادگر
– خط پرایمری
– خط سکندری
– ماز پرایمری
– ماز سکندری
– شبیه ساز (بدون ربات)
۳- طراحی و ساخت ربات
– سکندری
– پرایمری
۴- دمو
– ایده
– محصول
۵- نمایش رباتها
– پرایمری
– سکندری
۱- لیگ فوتبالیست دانشآموزی
همانگونه که ورزش فوتبال یکی از محبوب ترین رشتههای ورزشی در ایران است؛ لیگ فوتبالیست نیز در بخش دانش آموزی از محبوبیت و متقاضیان بسیاری برخوردار میباشد. به طوری که در دوره گذشته ربوکاپ، ۴۰ تیم در آن به رقابت پرداختهاند.
نحوه اجرای مسابقه در لیگ فوتبالیست ربوکاپ به چه شکل است؟
بازیهای لیگ فوتبالیست دانشآموزی از دو تیم با ۲ ربات مستقل تشکیل شده است. هر ربات باید توپ را تشخیص داده و به سمت دروازه حریف که با رنگ خاصی مشخص شده است ببرد. مسابقات لیگ فوتبالیست به صورت دو نیمه ۱۰ دقیقه ای با ۵ دقیقه استراحت بین دو نیمه، برگزار میشود. هر تیم باید ۵ دقیقه قبل از شروع مسابقه در زمین حاضر باشد و ممکن است به ازای هر ۳۰ ثانیه تاخیر یک گل جریمه شود. در آخر تیمی که گل بیشتری زده باشد برنده مسابقه خواهد بود.
قوانین ساخت ربات ها در لیگ فوتبالیست چگونه است؟
طراحی ربات ها باید به گونه ای باشند که بتوانند توپ داخل زمین را شناسایی کرده و به سمت آن حرکت کنند و همچنین، نشانههای زمین مانند دیوارهها، رنگ دروازهها و محدوده بازی را تشخیص دهند. در این لیگ استحکام و کیفیت سازه و برنامه نویسی با الگوریتم پیشرفته، دارای اهمیت بسیار زیادی میباشد.
شرایط تشکیل تیم در این مسابقه به چه صورت است؟
تیم ها باید بیش از یک عضو داشته و هر کدام از آنها باید یک نقش فنی داشته باشند. در هر تیم کاپیتان مسئول برقراری ارتباط با داوران میباشد که میتواند در طول مسابقه جایگزین شود. رقابتهای دانشآموزی به این صورت است که افراد گروه سنی پرایمری و سکندری در رده سنی خود به رقابت میپردازند تا همسانسازی میان تیمها حفظ شود.
این لیگ به چهار دسته فرعی تقسیم می شود:
۱.۲- لیگ سبک وزن پرایمری
در لیگ فوتبالیست سبک وزن Soccer Lightweight primary ، ربات باید با وزن ۱.۱ کیلوگرم در یک جعبه با ابعاد ۲۲ سانتی متری جا گیرد.
توپ مخصوص این لیگ نیز پالسهای مادون قرمز از خود ساطع میکند. این قابلیت، تشخیص توپ را برای ربات آسانتر میکند.
متاسفانه این لیگ دارای سهمیه جهانی نمی باشد.
در گذشته شرط سنی بالای ۱۵ سال الزامی بود اما این قانون حذف شده است.
۱.۳- لیگ سبک وزن سکندری
در لیگ فوتبالیست وزن سبک Soccer Lightweight Secondary، ربات باید با وزن ۱.۱ کیلوگرم در یک جعبه با ابعاد ۲۲ سانتی متری جا گیرد.
توپ مخصوص این لیگ نیز یک توپ پالسی است که پالسهای مادونقرمز ساطع میکند. این قابلیت، تشخیص آن را برای ربات آسانتر میکند.
رده سنی سکندری نیز شامل دانشآموزان دوره دوم متوسطه میشود.
۱.۴- لیگ وزن آزاد
در لیگ فوتبالیست وزن آزاد Soccer Open Weight ربات باید با وزن ۲.۲ کیلوگرم در یک جعبه با ابعاد ۱۸ سانتی متری جا گیرد.
توپ مخصوص این لیگ شبیه به توپ گلف نارنجی میباشد که هیچ سیگنالی از آن ساطع نمیشود. در نتیجه تشخیص آن برای ربات فقط از طریق دوربین و پردازش رنگ و تصویر میسر خواهد بود.
۱.۵- لیگ شبیه ساز (بدون ربات)
در لیگ شبیهسازی فوتبال Soccer Simulation رباتها در محیط نرمافزارWebot با زبان برنامه نویسی پایتون برای بازی فوتبال شبیهسازی میشوند. هر تیم با سه ربات به رنگ آبی یا زرد با تیم مقابل بازی میکند.
۲- لیگ امدادگر
لیگ امدادگر دانشآموزی یکی از لیگهای مهم در مسابقات ربوکاپ آزاد ایران است. این لیگ به دانشآموزان فرصت میدهد تا با طراحی و ساخت رباتهای امدادگر، مهارتهای خود را در زمینههای مختلف علمی و فناوری به چالش بکشند.
نحوه اجرای مسابقه در این لیگ امدادگر به چه صورت است؟
در این لیگ، رباتها باید به صورت کاملا خودکار، مسیری که به رنگ سیاه بر روی زمین سفید کشیده شده است را دنبال کنند. این مسیر دارای پیچ و خمهای زیادی است و در انتها به یک اتاق میرسد.
رویکرد اصلی این لیگ، سنجش و شناسایی دانشآموزان توانمند در برنامه نویسی میباشد و تیمهایی که در این لیگ شرکت میکنند باید کاملا به برنامه نویسی رباتیک مسلط باشند.
همچنین رباتها میتوانند از لحاظ مکانیکی و الکترونیکی مشابه باشند.
شرکت کنندگان این لیگ، دانشآموزان زیر ۱۸ سال (کلاس دوازدهم) میباشند.
۲.۱- لیگ خط پرایمری
این مسابقات جهت آشنایی اولیه دانشآموزان با مسابقات جهانی ربوکاپ طراحی شده است و در نتیجه قوانین طوری است که شرکتکنندگان لیگ مسیریاب با اندکی تغییر در رباتهایشان، بتوانند در این لیگ شرکت کنند.
ماموریت رباتها در این لیگ امدادگر پرایمری چیست؟
سناریو لیگ امدادگر بر این اساس است که افرادی بر اثر زمین لرزه در ساختمانی حبس شدهاند. ماموریت این رباتها رساندن بسته امداد به مجروحان داخل ساختمان است. رباتها باید به صورت کاملا خودکار مسیری که به رنگ سیاه بر روی زمین سفید مشخص شده را دنبال کنند. در طول مسیر چالشهایی از جمله سرعت گیر، شن، بریدگی، تقاطعهای دو راهی و غیره وجود دارد که ربات باید بتواند با وجود آنها خود را به انتهای مسیر برساند. در طول مسیر ربات باید یک توپ پینگ پنگ که نماد بسته امداد است را با خود حمل کرده و در انتهای مسیر آن را رها کند.
طراحی ربات ها و زمین مسابقه لیگ امدادگر به چه صورت است؟
طول، عرض و ارتفاع رباتها درهنگام شروع راند نباید بیشتر از ۲۵ سانتیمتر باشد. همچنین ربات باید به صورت کاملا هوشمند عمل کند و هرگونه کنترل آن از خارج زمین ممنوع میباشد.
استفاده از منبع تغذیه خارجی نیز برای ربات مجاز نیست.
زمین مسابقه از جنس ام دی اف یا نئوپان با روکش رنگی بوده و خطهایی که مسیر مسابقه را مشخص میکنند از رنگ مشکی مات با عرض ۲۰ میلی متری میباشند.
شرایط تشکیل تیم در لیگ امدادگر به چه صورت است؟
تیمهای شرکت کننده در لیگ امدادگر از ۲ یا ۶ عضو زیر ۱۵ سال (کلاس هشتم متوسطه اول ) تشکیل میشوند.
به دلیل هوشمندی کامل رباتها در این لیگ، افراد شرکت کننده باید تسلط بالایی بر روی برنامه نویسی داشته باشند و باید امکانات کافی (پروگرامر، لپ تاپ و ..) همراه خود بیاورند.
قوانین لیگ امدادگر چیست؟
هر تیم تنها مجاز به استفاده از یک ربات میباشد.
مسابقات در چند راند برگزار میشود که در هر راند چیدمان زمین و مسیر تغییر میکند.
قوانین رقابت فنی در این لیگ به طوریاست که نیازی به تغییر الکترونیکی و مکانیکی ربات نباشد و تنها میتوان برنامه آن را تغییر داد.
۲.۲- لیگ خط سکندری
خط داستانی (سناریو) لیگ امدادگر مسابقه چیست؟
سناریو این لیگ بر این اساس میباشد که زمین لرزه ای رخ داده و محیط برای امدادگر خطرناکتر از آن است که به قربانیان برسد. در این مسابقه ربات باید بتواند یک ماموریت نجات را در حالت کاملاً خودکار و بدون کمک انسانی انجام دهد؛ همچنین باید به اندازه کافی با کیفیت و هوشمند باشد تا بتواند بدون هیچ نقصی در زمینهای خطرناک همراه با تپهها، زمینهای ناهموار و آوار حرکت کند. هنگامی که ربات به قربانیان برسد، باید هر یک را به آرامی و با دقت به نقطه تخلیه امن منتقل کرده تا انسانها بتوانند نجات را به عهده بگیرند. سپس باید پس از یک نجات موفق از منطقه تخلیه خارج شود تا به ماموریت خود در سراسر محل حادثه ادامه دهد.
زمان و مهارتهای فنی اینجا حیاتی است!
نحوه عملکرد ربات در مسابقه امدادگر چگونه است؟
در لیگ امدادگر مسابقات ایران اوپن رباتها باید به صورت کاملا خودکار، مسیری با خط سیاه را دنبال کنند. این مسیر دارای پیچ و خمهای زیادی است و در انتها به یک اتاق میرسد. در این اتاق دو عدد توپ رسانا (به عنوان مصدوم زنده) و یک عدد توپ نارسانا (به عنوان مصدوم مرده) قرار دارد. وظیفه ربات پیدا کردن و منتقل کردن این توپها به مثلثهایی میباشد که گوشههای زمین قرار گرفته است.
شرایط تیمهای شرکت کننده در مسابقه امدادگر به چه شکل است؟
تیم های شرکت کننده در لیگ امدادگر، دانشآموزان زیر ۱۸ سال (کلاس دوازدهم) میباشند که هر کدام باید یک نقش فنی در تیم ایفا کند.
هر تیم باید تنها یک ربات داشته باشد و هر دانشآموز تنها در یک تیم میتواند عضو باشد.
طراحی ربات ها و زمین مسابقه امدادگر به چه صورت است؟
به دلیل حرکت کاملا خودکار ربات و همچنین مجاز نبودن استفاده از کنترل راه دور یا دستی یکی از مهم ترین شرایط این مسابقه تسلط به برنامه نویسی می باشد.
زمین مسابقه سفید رنگ و دارای کاشیهایی تا ارتفاع ۳ میلیمتر میباشد. همچنین زمین مسابقه دارای یک رمپ با شیب حداکثر ۲۵ درجه میباشد.
۲.۳- لیگ ماز پرایمری
لیگ امدادگر ماز پرایمری، در سطح کشوری است که جهت آمادهسازی دانشآموزان برای شرکت در لیگ امدادگر ماز پیشرفته برگزار میشود.
خط داستانی (سناریو) لیگ امدادگر ماز پرایمری مسابقه چیست؟
سناریو لیگ امدادگر از این قرار است که، زمین لرزه ای رخ داده و محل حادثه برای امدادگران خطرناکتر از آن است که مصدومان را بیابند. ربات باید به اندازه کافی بادوام و هوشمند باشد تا بتواند در زمینهای ناهموار حرکت کند، به جستجوی مصدومان بپردازد، کیتهای نجات را توزیع کند و موقعیت مصدومان را نشان دهد تا امدادگران بتوانند به مصدومان رسیدگی کنند.
وظیفه رباتها در لیگ امدادگر چگونه است؟
در لیگ امدادگر ماز پرایمری نیز ربات باید کاملا هوشمند و بدون کمک انسان فعالیت کند. وظیفه اصلی ربات در یک محیط پیچ و خم دار، جستجو برای یافتن قربانیان است. در این محیط، ربات نیاز ندارد که سریعترین مسیر را پیدا کند؛ بلکه باید تلاش کند تمام پیچ و خمها را کشف کرده تا بتواند به قربانیان بیشتری دسترسی یابد.
شرایط تیم های شرکت کننده در لیگ امداد گر ماز پرایمری به چه شکل است؟
تیمهای شرکت کننده در لیگ امدادگر، دانشآموزان زیر ۱۸ سال (کلاس دوازدهم) میباشند که هر کدام باید یک نقش فنی در تیم ایفا کند.
هر تیم باید تنها یک ربات داشته باشد و هر دانشآموز تنها در یک تیم میتواند عضو باشد.
قوانین طراحی ربات ها و زمین مسابقه در لیگ امدادگر به چه صورت است؟
رباتها باید به صورت مستقل کنترل شوند و استفاده از کنترل از راه دور و دستی، یا انتقال اطلاعات به ربات (از طریق سنسورهای خارجی، کابلها، بیسیم و غیره) مجاز نیست.
رباتها باید به صورت دستی توسط کاپیتان تیم راهاندازی شوند.
استفاده از هر نوع نقشهبرداری پیشفرض از محیط (حرکات از پیش تعریف شده بر اساس مکانهای شناخته شده یا قرار دادن ویژگیها در محیط) ممنوع است.
ارتفاع ربات نباید بیش از ۳۰ سانتیمتر باشد و رباتها نباید دارای هیچ سنسور یا دستگاهی باشند که با آن پشت دیوار را ببینند.
استفاده از کیتهای رباتیک که در بازار موجود هستند یا از قطعات اولیه ساخته شدهاند، تا زمانی که طراحی و ساخت ربات عمدتاً و به طور قابل توجهی کار اصلی دانشآموزان باشد، مجاز است.
۲.۴- لیگ ماز سکندری
تفاوت این لیگ با ماز پرایمری در این است که ماز سکندری یکی از لیگهای بین المللی زیر مجموعه مسابقات جهانی ربوکاپ است که هر ساله در رویداد جهانی ربوکاپ برگزار میشود.
خط داستانی (سناریو) مسابقه لیگ ماز سکندری چیست؟
زمین لرزه ای رخ داده و محل حادثه برای امدادگران خطرناکتر از آن است که مصدومان را بیابند. ربات شما باید بتواند یک ماموریت نجات را به طور کاملاً مستقل و بدون کمک انسان انجام دهد. ربات باید به اندازه کافی بادوام و هوشمند باشد تا بتواند در زمین های ناهموار حرکت کند، به جستجوی مصدومان بپردازد، کیتهای نجات را توزیع کند و موقعیت مصدومان را نشان دهد تا امدادگران بتوانند به مصدومان رسیدگی کنند.
زمان و مهارت های فنی ضروری است !
قوانین ساخت ربات ها در لیگ ماز سکندری چگونه است؟
در لیگ ماز سکندری ربات باید به اندازه کافی مقاوم و هوشمند باشد تا بتواند در زمینهای خطرناک با تپهها، زمینهای ناهموار و آوار حرکت کند بدون اینکه در آنها گیر کند.
وظیفه اصلی ربات، جستجو برای یافتن قربانیان، توزیع کیتهای نجات و نشان دادن موقعیت قربانیان است تا امدادگران بتوانند به مصدومان رسیدگی کنند. برای موفقیت در این چالش، نیاز به زمان و مهارتهای فنی است.
رباتها باید به صورت مستقل کنترل شوند و استفاده از کنترل از راه دور و دستی، یا انتقال اطلاعات به ربات (از طریق سنسورهای خارجی، کابلها، بیسیم و غیره) مجاز نیست.
رباتها باید به صورت دستی توسط کاپیتان تیم راهاندازی شوند.
استفاده از هر نوع نقشهبرداری پیشفرض از محیط (حرکات از پیش تعریف شده بر اساس مکانهای شناخته شده یا قرار دادن ویژگیها در محیط) ممنوع است.
شرایط تیم های شرکت کننده در مسابقه امدادگر لیگ ماز سکندری به چه شکل است؟
تیمهای شرکت کننده در لیگ امدادگر، دانش آموزان زیر ۱۸ سال (کلاس دوازدهم) میباشند که هرکدام باید یک نقش فنی در تیم ایفا کند. همچنین هر تیم باید تنها یک ربات داشته باشد و هر دانش آموز تنها در یک تیم میتواند عضو باشد.
۲.۵-لیگ شبیه ساز (بدون ربات) امدادگر
خط داستانی (سناریو) لیگ شبیه ساز مسابقات ربوکاپ چیست؟
حادثه ای رخ داده و محل عملیات برای تیم نجات انسانی بسیار خطرناک است و در نتیجه از رباتها برای انجام عملیاتهای شناسایی در مکانهای صعب العبور استفاده میشود. دانش آموزان باید رباتی را برنامه ریزی کنند که توانایی انجام ماموریتهای شناسایی و ارسال اطلاعات به گروه امداد را داشته باشد تا خطر را برای نیروی انسانی به حداقل برساند. در ادامه بخشی از ماموریت نجات ذکر شده است.
ماموریت ربات در لیگ شبیه ساز چیست؟
در این محیط که شبیهسازی یک محیط نجات است؛ وظیفه ربات، جستجو برای پیدا کردن تمام قربانیان است. در حالی که به طور همزمان نقشه برداری از مناطق ناشناخته نیز انجام میدهد. محیط شامل چهار منطقه است. مناطق ۱ تا ۳ از یک سیستم کاشیبندی تشکیل شدهاند. منطقه ۴ (منطقه اختیاری) بر اساس سیستم کاشیبندی نیست و تیمها تشویق میشوند تا الگوریتمهای جذاب برای مکانیابی و نقشهبرداری همزمان را کاوش کنند.
۳- لیگ طراحی و ساخت ربات مسابقه ربوکاپ
۳.۱- لیگ پرایمری و سکندری
مسابقات لیگ طراحی و ساخت ربات بر چه اساس است؟
در این لیگ، دانشآموزان با طراحی و ساخت رباتها، مهارتهای خود را در زمینههای مکاترونیک، رباتیک و هوش مصنوعی به نمایش میگذارند. هدف اصلی لیگ طراحی و ساخت ایران اپن در بخش دانشآموزی پرایمری، ترویج خلاقیت در پروژههای دانشآموزی و تشویق به نگرشهای عملی نسبت به مسائل مرتبط با رباتیک است.
با توجه به ماهیت دانشآموزی مسابقه، تلاش شده است که تیمها، متمرکز در بالا بردن دانش خود باشند و همچنین با حداقل هزینهها توانایی شرکت در مسابقه وجود داشته باشد.
این مسابقه مختص هیچ برندی نمی باشد در نتیجه انتظار میرود دانش آموزان بتوانند با قطعات و ابزارهایی که در اختیار تمامی افراد در سراسردنیا می باشد در این مسابقات شرکت کنند.
با توجه به متنوع بودن سوالات و اینکه ربات باید در محل مسابقه و بدون کمک مربیان پس از اعلام سوال ساخته شود؛ خلاقیت نقش بسیار مهمی در این لیگ پیدا میکند.
شرایط ثبت نام تیمها در لیگ طراحی و ساخت به چه صورت است؟
تیمها میتوانند در گروههای ۲ تا ۶ نفره و حداکثر تا ۱۴ سال در این لیگ شرکت کنند.
این لیگ سهمیه جهانی ندارد.
قطعات و ابزار های مجاز به استفاده در لیگ طراحی و ساخت پرایمری چیست؟
از قطعات و ابزار های مجاز به استفاده در ربات در لیگ طراحی و ساخت میتوان به موارد زیر اشاره کرد:
انواع مختلف بردهای آردوینو
انواع بردهای مختلف ESP32
انواع مختلف پردازنده و میکروکنترلر
پلتفرم های آماده جهت پردازش که دارای ضریب در امتیاز می باشد.
انواع مختلف نمایشگر LCD و TFT
پیچ گوشتی دو سو و چهار سو
دریل جهت سوراخ کاری
قلع کش
قطعات و ابزار های مجاز به استفاده در لیگ طراحی و ساخت سکندری چیست؟
از قطعات و ابزار های مجاز به استفاده در ربات در این لیگ میتوان به موارد زیر اشاره کرد:
پیچ گوشتی دو سو و چهارسو
تفنگ چسب حرارتی و چسب حرارتی
انواع مختلف مقاومت در رنج های مختلف
انواع مختلف پیچ و مهره و اسپیر
ماژول درایور رابط سریال l2c ال سی دی
فرستنده و گیرنده مادون قرمز
پلتفرم های آماده جهت پردازش که دارای ضریب در امتیاز می باشد
برخی از رباتهای پیشنهادی جهت تمرین با توجه به فایل پیشنهادی مسابقات ربوکاپ:
ربات تعقیب خط
مانند خودروی خودران که با قطعات کای در دورههای پیشروبات ساخته میشود.
ربات حل ماز
مانند دیوارخوان که با سنسور ها و قطعات کای در دورههای پیشروبات ساخته میشود.
تعقیب کننده نور
ربات آتش نشان
مانند ربات آتش نشان که با آموزش و قطعات کای در دورههای پیشروبات ساخته میشود.
ربات فوتبالیست با کنترل
مانند ربات گل زن که با آموزش و قطعات کای در دورههای پیشروبات ساخته میشود.
ربات تیر انداز
مانند ربات تفنگ که با آموزش و قطعات کای در دورههای پیشروبات ساخته میشود.
رباتی که بتواند اجسام را بلند کند.
مانند رباتهای انباردار و گریپر اتوماتیک متحرک که با آموزش و قطعات کای در دورههای پیشروبات ساخته میشود.
رباتی که بتواند از زمینهای ناهموار عبور کند
برای ساخت این ربات میتوانید از رباتهای پلهنورد و مانع نورد در قسمت سرزمین خلاقیت دیدن کنید.
۴- لیگ دمو
۴.۱- دمو پرایمری
مسابقات لیگ دمو پرایمری بر چه اساس است؟
لیگ دمو در مسابقات ربوکاپ آزاد ایران یکی از بخشهای مهم است. در این لیگ، دانشآموزان و دانشجویان با طراحی و ساخت رباتها، مهارتهای خود را در زمینههای مکاترونیک، رباتیک و هوش مصنوعی به نمایش میگذارند. هدف اصلی این لیگ، ترویج خلاقیت در پروژههای دانشآموزی و تشویق به نگرشهای عملی نسبت به مسائل مرتبط با رباتیک است. در این رقابتها، دانشآموزان میتوانند با استفاده از روشهای نوین و با تکنولوژیهای پیشرفته، مشکلات و مسائل را حل کنند و نمایشهای جذابی ارائه دهند. این لیگ به دانشآموزان فرصت میدهد تا با استفاده از رباتهای خود، مسائل مختلف را حل کنند و نمایشهای جذابی ارائه دهند.همچنین، لازم به توضیح است کمیته برگزاری لیگ دمو برای اولین درجهان از فناوری هوش مصنوعی در برگزاری و داوری طرحها استفاده مینماید.
لیگ دمو به چند بخش تقسیم می شود؟
این لیگ از دو بخش محصول و خیام تشکیل شده است
بخش محصول
در این بخش تیم هایی که موفق به ساخت یک محصول در حوزه رباتیک، مکاترونیک، نرم افزار و… شدهاند، میتوانند شرکت نمایند. تیمهای متقاضی این بخش میتوانند گزارش فنی (TDP) و یک فیلم از محصول خود را برای دریافت تائید صلاحیت حضور به کمیته فنی ارسال مینمایند.
همچنین تیمهای این قسمت در بخش خیام شرکت داده خواهند شد.
بخش خیام در این لیگ به چه شکل می باشد؟
تیمها باید یک محصول و گزارش فنی ارائه دهند و سپس در بخش خیام، که به افتخار حکیم عمر خیام نامگذاری شده، شرکت میکنند. در این بخش، تیمها با استفاده از سیستم هوش مصنوعی، تصاویر خلاقانهای میسازند که بر اساس اصول سند توسعه پایدار سازمان ملل و سند تحول بنیادین آموزش و پرورش ایران است. تصاویر ساخته شده روی دیوار خیام نصب میشوند و در معرض رای عموم قرار میگیرند. سپس طرح برگزیده توسط آراء عمومی جایزهای جانبی دریافت میکند. فقط تیمهایی که در بخش محصول شرکت کردهاند میتوانند در این رقابت شرکت کنند.
۴.۲- سکندری
قوانین تیمی لیگ دمو سکندری چیست؟
هر تیم در لیگ دمو دانش آموزی میبایست حداقل از ۲ نفر تشکیل شده باشد. حضور یک سرپرست در هر تیم الزامی است.
هر عضو تیم باید کار خود را توضیح دهد و یک نقش فنی خاص داشتهباشد.درصورتی که کمیته داوران تشخیص دهد تعداد نفرات اعضای تیم، متناسب با پروژه نیست و افرادی مازاد در تیم ثبت نام شده اند، برای آن تیم امتیاز منفی در نظر خواهند گرفت.
قوانین کلی لیگ دمو چیست؟
ایدههای ارائه شده توسط تیمها باید پاسخی به یک نیاز در جامعه بوده و حتما خلاقانه و نوآورانه باشند. همچنین به منظور ایجاد فضای استاندارد با این حوزه، تمامی پروژهها میبایست از مالکیت معنوی (اظهارنامه یا گواهی ثبت اختراع) برخوردار باشند.هر تیم حاضر در لیگ دمو دانشآموزی باید چشم انداز طرح خود را (نحوه ی صنعتی سازی طرح) را به داوران ارائه نماید و تمامی پروژههای حاضر در این لیگ، باید در یک قالب واحد که در اختیار تمامی تیمها قرار خواهد گرفت؛ پوستر طرح خود را آماده و نسخهی چاپی آن را در غرفهی خود نصب نمایند.
این لیگ به هدف تقویت معیارهای خلاقیت در پروژههای دانشآموزان حوزههای مکاترونیک، رباتیک و هوش مصنوعی برگزار میشود.
در این لیگ دمو، برای اولین بار در دنیا از فناوری هوش مصنوعی در برگزاری و داوری طرحها استفاده میکند.
این بخش شامل ۴ زیر مجموعه به شرح زیر میباشد.
۴.۲.۱- بخش محصول
در بخش محصول لیگ دمو تیمهایی مجاز به شرکت میباشند که یک محصول در حوزه رباتیک، مکاترونیک، نرم افزار و…ساخته باشند.تیم های متقاضی این بخش می توانند گزارش فنی و یک فیلم از محصول خود را برای دریافت تائید صلاحیت حضور به کمیته فنی ارسال نمایند.
قوانین بخش محصول لیگ دمو چیست؟
به طور کلی، هر پروژهای که در بخش محصول لیگ دمو دانشآموزی شرکت مینماید، باید در مرحلهی اجرای عملکرد باشد. منظور از اجرای عملکرد این است که ربات، دستگاه، نرمافزار و… عملکرد مورد ادعایی را در مقابل داوران اجرا نماید. پروژههایی که در این بخش شرکت میکنند، باید گزارشی از روند ساخت آنها را با جدول زمانی و اعلام هزینههای انجام شده ارائه دهند.طراحی مدلهای سهبعدی میتواند امتیاز بیشتری داشته باشد.
پروژههای نرمافزاری باید دارای کد اجرایی قابل اجرا روی سیستمعاملهای ویندوز یا لینوکس باشند.
هر تیم دانش آموزی که در این بخش شرکت می نماید، می بایست توانایی مونتاژ و دمونتاژ پروژه را داشته باشد.
۴.۲.۲- بخش ایده
تیمهایی که تا کنون موفق به ارائه محصول در حوزههای رباتیک، مکاترونیک، نرمافزار و سایر زمینهها نشدهاند، میتوانند در این بخش از لیگ دمو ثبتنام کنند. این فرصت به آنها امکان میدهد تا ایدههای خود را معرفی کنند.در این مسابقه، تیمها باید ایدههای خود را بر اساس قوانین و الزامات اعلام شده ارائه دهند.این مسابقه فرصتی ارزشمند است تا تیمهای کوچک و تازهکار بتوانند ایدههای نوآورانه خود را به نمایش بگذارند. موفقیت در این مرحله میتواند منجر به توسعه و تجاریسازی ایدههای آنها در آینده شود.
۴.۲.۳- بخش Innovative Prototype
یک بخش جدید در مسابقات ربوکاپ آزاد ایران است.تیمهای حاضر در بخشهای ایده و محصول میتوانند در این قسمت شرکت کنند. نکته مهم این است که تیمها میتوانند در یکی از دو لیگ ایده یا محصول ثبتنام کنند و تمام تیمهای حاضر در این دو بخش به Innovative Prototype وارد میشوند. البته هیچ تیمی خارج از دو بخش ایده و رقابت نمیتواند در این مرحله شرکت نماید.
قوانین بخش Innovative Prototype چیست؟
تیمها میتوانند در این بخش به صورت جداگانه یا در تعامل با دیگر تیمها اقدام به حل چالش کنند. همچنین ترکیب شدن تیمها و ساخت تیم جدید امتیاز ویژه دارد. فاکتور زمان در حل چالش بسیار حائز اهمیت و دارای امتیاز است. تیمها میبایست در سریعترین حالت ممکن نسبت به ارائه ی راه حل چالش اعلام شده اقدام نمایند.
۴.۲.۴- بخش خیام
تیمها باید یک محصول و گزارش فنی ارائه دهند تا در بخش خیام، که به افتخار حکیم عمر خیام نامگذاری شده، شرکت کنند. در این بخش، تیمها با استفاده از سیستم هوش مصنوعی، تصاویر خلاقانهای میسازند که بر اساس اصول سند توسعه پایدار سازمان ملل و سند تحول بنیادین آموزش و پرورش ایران است. تصاویر ساخته شده روی دیوار خیام نصب میشوند و در معرض رای عموم قرار میگیرند. سپس طرح برگزیده توسط آراء عمومی جایزهای جانبی دریافت میکند. فقط تیمهایی که در بخش محصول شرکت کردهاند میتوانند در این رقابت شرکت کنند.
۵- نمایش رباتهای دانش آموزی (Onstage)
تیمها باید یک اجرای رباتیک خلاقانه، تعاملی و مشارکتی روی صحنه ارائه دهند. در این اجراها میتوان از طیف وسیعی از فناوریها استفاده کرد. اعضای هیئت داوران پیچیدگی رباتها و برنامهریزی آنها و همچنین اجرای فنی نمایش را ارزیابی میکنند. اعضای تیم باید نمایشی ایجاد کنند که در آن رباتها با آنها تعامل داشته باشند. در این عملکرد تیمها میتوانند دستگاههای مکاترونیک، الکترونیک، ویدئو پروژکتور و غیره را ادغام کنند. تیم ها در انتخاب تم، سناریو، فرم، موسیقی، لباس و … آزادند.
لیگ نمایش متشکل از دو لیگ فرعی پرایمری و سکندری میباشد.
ارزیابی تیمها در این لیگ در چه زمینههایی میباشد؟
پوستر توضیحات فنی:
هر تیم باید یک پوستر ارائه دهد که در آن جزئیات فنی طرح و ایده خود را توضیح دهند.
ویدیو نمایش فنی:
تیمها همچنین باید یک ویدیو ارائه دهند که در آن عملکرد فنی و تکنیکی پروژه خود را به نمایش بگذارند.
مصاحبه فنی:
در این بخش، اعضای تیم باید در یک مصاحبه فنی شرکت کنند و بتوانند به سؤالات داوران در مورد جزئیات فنی طرح خود پاسخ دهند.
نمایش روی صحنه:
در این بخش، تیمها باید طرح و ایده خود را به صورت زنده و عملی برای داوران و مخاطبان به نمایش بگذارند.
قوانین و شرایط ثبت نام تیمها در لیگ نمایش چگونه است؟
در این مسابقه، هر تیم باید ۲ تا ۵ عضو داشته باشد و هر عضو باید نقش فنی مشخصی در تیم ایفا کند، مانند برق، مکانیک، نرمافزار و غیره. این الزام باعث میشود تیمها از افراد متخصص در زمینههای مختلف تشکیل شوند و بتوانند ایدههای خود را به صورت همهجانبه ارائه دهند.
علاوه بر این، هر شرکتکننده تنها میتواند به یک تیم بپیوندد و هیچ عضوی را نمیتوان بین تیمها و یا لیگها به اشتراک گذاشت. این قوانین باعث میشود تمرکز و انگیزه شرکتکنندگان بر روی موفقیت یک تیم خاص باشد.
همچنین، همه اعضای تیم باید در بازه سنی ۱۴ تا ۱۹ سال قرار داشته باشند. این محدودیت سنی به منظور ایجاد برابری و فرصت مناسب برای جوانان و نوجوانان ایجاد شده است.
این الزامات و قوانین طراحی شده تا شرایط را برای شرکتکنندگان عادلانه و چالشبرانگیز فراهم کند و زمینه را برای ارائه ایدههای خلاقانه و نوآورانه آماده سازد.
امتیاز دهی در لیگ نمایش به چه صورت است؟
در این لیگ، تیمها در زمینه های زیر مورد ارزیابی قرار میگیرند و امتیازات به شرح زیر تقسیم میشود:
نمایش روی صحنه (۴۰%):
این بخش بیشترین امتیاز را به خود اختصاص داده است. در این قسمت، تیمها باید طرح و ایده خود را به صورت زنده و عملی برای داوران و مخاطبان به نمایش بگذارند. این نمایش میتواند شامل اجرای عملی، تعامل با مخاطبان و به نمایش گذاشتن قابلیتهای فنی طرح باشد. هر تیم دو فرصت اجرا قبل از اجرای نهایی مقابل داوران دارد.
مصاحبه فنی (۳۰%):
در این بخش، اعضای تیم باید در یک مصاحبه فنی شرکت کنند و بتوانند به سؤالات داوران در مورد جزئیات فنی طرح خود پاسخ دهند. این مصاحبه فرصتی است تا داوران بتوانند میزان تخصص و درک فنی اعضای تیم را ارزیابی کنند.
مستندات فنی (۳۰%):
این بخش شامل دو قسمت است:
پوستر فنی (۱۵%): تیمها نیازمند ارائه یک پوستر فنی هستند که در آن مشخصات فنی و تکنولوژیهای مورد استفاده در ربات خود را نمایش دهند.
فیلم فنی (۱۵%): تیمها همچنین باید یک ویدیو ارائه دهند که در آن عملکرد فنی و تکنیکی پروژه خود را به نمایش بگذارند.
قوانین لیگهای دانش آموزی مسابقات ربوکاپ آزاد ایران (ایران اپن) ۱۴۰۳
لیگهای دانشجویی مسابقات ربوکاپ آزاد ایران (ایران اپن):
۱- فوتبالیست
– انساننما
– شبیه ساز دوبعدی استارتر
– شبیه ساز دوبعدی فوتبال
۲- پرنده
۳- خودران
۴- دمو
– ایده تا محصول
– ایده تا پوستر
۵- رباتهای صنعتی یا سرویس رسان در کار (Atwork)
۱- لیگ فوتبالیست دانشجویی:
لیگ فوتبالیست دانشجویی، محبوبترین و مهمترین لیگ مسابقات ربوکاپ آزاد ایران است. در این لیگ، تیمهای دانشجویی با استفاده از رباتهایی که خود طراحی و ساختهاند، در بازی فوتبال با یکدیگر رقابت میکنند.
این مسابقات با هدف افزایش سطح علمی و فناوری نوین کشور برگزار میشود. همچنین، به علت افزایش تعداد تیمهای متقاضی مسابقات جهانی ربوکاپ، این مسابقات به عنوان مرحله مقدماتی مسابقات جهانی ربوکاپ، هر سال برگزار میشود تا فضایی برای آمادهسازی و تقویت تیمها جهت شرکت در مسابقات جهانی فراهم کند.
این لیگ به سه لیگ فرعی تقسیم میشود:
۱- لیگ انسان نما
۲- شبیه ساز 2 بعدی فوتبال- استارتر
۳- شبیه ساز 2 بعدی فوتبال
انسان ها در مقابل رباتها در جام جهانی فوتبال!!
فدراسیون جهانی ربوکاپ، هدف نهایی این مسابقات را تشکیل یک تیم کاملا هوشمند از رباتهای انساننما معرفی کرده است. این تیم قرار است در سال ۲۰۵۰ برابر تیم قهرمان جام جهانی فوتبال پیروز شود.
قوانین لیگ فوتبالیست دانشجویی به چه صورت است؟
این لیگ امسال در سطح دانشجویی برگزار نشد، به همین دلیل قوانینی جدیدی برای آن در دسترس نمیباشد.
۳- لیگ پرنده دانشجویی:
لیگ پرنده مسابقات ربوکاپ ایران تا قبل از کرونا در دو لیگ محیط باز و محیط بسته برگزار میشد. اما پس از کرونا تنها لیگ محیط بسته آن برگزار میشود. این لیگ داخل ساختمانی برگزار میشود که GPS در آن آنتن نمیدهد در نتیجه تمامی فعالیتهای ربات بر پایه الگوریتم هوش مصنوعی و پردازش تصویر است.
به دلیل پیچیدگی و سختی لیگ پرنده، این لیگ در مسابقات بین المللی ربوکاپ آزاد برگزار نمیشود و در سطح جهانی زیر نظر مسابقات IMAV برگزار میگردد.
ماموریت ربات ها در لیگ پرنده چیست؟
ربات ها در لیگ پرنده ربوکاپ ایران باید بتوانند با استفاده از الگوریتم هوشمند تمام ماموریتهایی را که در فضای باز بر عهده آنها گذاشته شده است را در فضای بسته انجام دهند.
مراحل ماموریت:
در ابتدا ربات از روی یک سکوی متحرک یا ثابت بلند میشود که مشابه پرواز از روی یک باند متحرک یا ثابت (مانند ماشین یا کشتی و یا زمین) در دنیای واقعی است.
سپس برای شبیهسازی پنجرههای خانه یا خودرو، در زمین مسابقه پنجرههای ثابت یا متحرک وجود دارد تا ربات از داخل آنها عبور کند.
یکی از آیتمهای مسابقه دنبال کردن طناب در ۲ مرحله است. در یکی از مراحل طناب صاف و در یکی دیگر از مراحل طناب دارای پیچ و خم میباشد. این مرحله در دنیای واقعی به منظور دنبال کردن لوله یا سیم برای پیدا کردن نشتی یا خرابی است.
همچنین ربات باید توانایی جابهجایی بار را داشته باشد و بتواند در مقابل یک فن روشن تعادل خود را حفظ کند.
سپس بر روی یک سکوی ثابت یا متحرک فرود بیاید.
ربات در زمین مسابقه به شناسایی و تشخیص عکسهای قرار داده شده میپردازد و با توجه به دادهها (Data) که از قبل در خود ذخیره کرده است، اطلاعات (Information) مربوط به هرعکس را به پایگاه زمینی خود ارسال میکند. این مرحله به منظور شناسایی مصدوم و یا افراد گرفتار در محیطهای خطرناک طراحی شده است.
همچنین در محیط مسابقه تعدادی QR Code موجود است که ربات باید آنها را اسکن کرده و دستورهای مربوط به آنها را اجرا نماید.
قوانین عملکرد ربات و تشکیل تیم در لیگ پرنده به چه صورت است؟
ربات باید کاملا خودکار فعالیت کند و اپراتور نباید به ربات دست بزند.
اگر ماموریتها پشت سر هم و با یک برخاست (Take Off) انجام شوند امتیاز بیشتری کسب میشود.
۲ بخش نرمافزار و مکانیک در این مسابقه دارای اهمیت است هرچند میتوان از رباتهای صنعتی و آماده نیز در این مسابقه استفاده نمود.
تیمها میتوانند حداکثر تا ده نفر عضو داشته باشند.
رباتها اکثرا از طریق سیستم عامل Ros به ایستگاه زمینی (لپتاپ) وصل میشوند و معمولا از طریق پایتون به یکدیگر متصل میشوند.
۳- لیگ خودران دانشجویی:
لیگ خودران مسابقات ربوکاپ آزاد ایران با هدف طراحی و ساخت خودروهای هوشمند و ایمن برگزار میشود تا کمک شود آمار تصادفات و تلفات انسانی کاهش یابد.
در این لیگ، تیمها خودروهای الکتریکی با اسکیل 1/10 (یکدهم) خودروهای واقعی میسازند. این خودروها باید به صورت خودکار بین خطوط رانندگی حرکت کنند، علایم راهنمایی و رانندگی را تشخیص دهند، پارک کنند و در پشت خط عابرپیاده توقف نمایند.
اولویت این لیگ بر روی ایمنی و دقت میباشد.
قوانین مسابقه لیگ خودران ربوکاپ به چه صورت است؟
قوانین و شرایط این مسابقه تا حد زیادی مشابه قوانین راهنمایی و رانندگی میباشد. برخی از قوانین در متن زیر ذکر شده است.
در طول مسیر علائم راهنمایی رانندگی وجود دارد که ربات باید آنها را شناسایی و اسکن کرده سپس دستورات را اجرا کند.
در مسیر ممکن است یک تونل مستقیم وجود داشته باشد. داخل این تونل میتواند روشن یا خاموش باشد.
در مجاورت مسیر ساختمان یا سازههای ساختمانی وجود خواهد داشت.
در برخی از تقاطعها پیادهروهایی وجود دارد که در صورت نبود عابر پیاده در آنها ماشین باید 3ثانیه توقف داشته باشد.
قوانین ساخت ربات و تشکیل تیم در لیگ خودران به چه صورت است؟
حداکثر اعضا تیمها ۱۵ نفر میباشد.
ماشین تنها مجاز است از موتورهای الکتریکی استفاده کند و همچنین هر دو ماشین4WD و 2WD مجاز است.
ماشین حداقل به ۴ چرخ و یک محور قابل هدایت نیاز دارد.
باید فاصله محوری چرخ ها و طول محورها حداقل ۲۰۰ میلیمتر و ۱۶۰ میلیمتر باشد همچنین عرض و ارتفاع ربات نباید بیشتر از ۳۰۰ میلیمتر باشد.
قوانین لیگهای دانشجویی مسابقات ربوکاپ آزاد ایران (ایران اپن) ۱۴۰۳
۵- چگونه با ۴ قدم برای شرکت در ربوکاپ آزاد ایران (ایران اپن) یا مسابقات شبیه به آن آماده شویم؟
۱- انتخاب لیگ
پیش از هر کاری لیگ های مختلف مسابقات را بررسی کنید و لیگی را که مطابقات بیشتری با توانایی های شما دارد انتخاب کنید. از باختن و شکست در این مسابقات به هیچ وجه هراس نداشته باشید و به یاد داشته باشید تمامی مسابقات فرصت های بسیار زیادی در راستای یادگیری بیشتر در اختیار شما قرار می دهند. لیگ های مسابقات ایران اپن به دو دسته تقسیم می شوند: لیگ های نان ربوکاپ و ربوکاپ. لیگ های ربوکاپ لیگ هایی هستند که در مسابقات خارج از ایران نیز شناخته شده هستند و شرکت در آنها برای شما اعتبار بیشتری به بار می آورد.
۲- جذب سرمایه و اسپانسر مالی
برای این کار کافی است مزایای گوناگونی که را که از نظر تبلیغاتی برای اسپانسرها با شرکت شما در مسابقات به وجود می آید را برای آنها بیان کنید. برای نمونه پوشش رسانه ای این مسابقات بسیار بالاست و امکان دیده شدن آنها به عنوان حامی علمی در کشور و جهان فراهم می شود.
۳- انتخاب اعضای تیم با تخصص لازم
با توجه به جوایز ارزنده و اعتبار بسیار زیاد مسابقات بینالمللی ربوکاپ ایران و راه یابی تیمهای برتر به مسابقات جهانی فرانسه، افراد زیادی تمایل به شرکت در این مسابقه را دارند و به همین خاطر سطح مسابقات بسیار رقابتی و بالاست.
۴- تهیه تجهیزات لازم
۱- لیگهایی که در آنها از رباتهای آماده استفاده میشود (استاندارد پلتفرم) و شرکت کنندگان به برنامه نویسی و کدنویسی برای آنها می پردازند. مانند: لیگ ربات های فوتبالیست انسان نما که معمولا از ربات نائو یا رباتهایی استفاده می شود که دارای دقت بالایی در حرکت هستند. در این گونه رباتها در تمام جهان به طور معمول از سرو موتورهای داینامیکسل استفاده می شود. برای آشنایی بیشتر با ربات نائو و سرو موتورهای داینامیکسل میتوانید به سایت پیشروبات نماینده انحصاری ربوتیس کره جنوبی مراجعه نمایید.
۲- لیگ هایی که ربات به طور کامل توسط شرکت کنندگان ساخته برنامه نویسی می شود. بسیاری از تجهیزات لازم در اینگونه لیگها نیز در فروشگاه پیشروبات یافت میشود.
در پایان، در صورت نیاز به هر گونه سوال و پشتیبانی فنی و علمی می توانید با پیشروبات در ارتباط باشید.